Sunday, 28 December 2014

Tugasan Berkumpulan - Pembentangan Akhir Projek





Mobile Apps MyDoa

Masalah, Keperluan dan Peluang 

Pada masa kini dengan kepesatan kemajuan dalam bidang Sains dan Teknologi, gajet-gajet yang pelbagai telah digunakan dengan sangat meluas oleh semua golongan masyarakat, samada dewasa, remaja mahupun kanak-kanak. Gajet-gajet ini mudah dibawa ke mana-mana sahaja, mempunyai pelbagai aplikasi yang menarik seperti permainan Elektronik, tontonan video dan lain-lain. Menjadi kebiasaan, setiap penciptaan berasaskan Sains dan Teknologi pasti akan mempunyai kebaikan dan kekurangan yang tertentu.

Kanak-kanak akan leka semasa menggunakan gajet dan tidak mempedulikan keadaan sekeliling. Mereka begitu asyik menonton video melalui aplikasi Youtube, mencuba satu demi satu arked permainan Elektronik yang kurang mendatangkan faedah kepada mereka. Alangkah baiknya jika kanak-kanak menggunakan gajet ini bagi tujuan pembelajaran, terutamanya berkaitan agama Islam. Pendedahan awal kanak-kanak kepada agama adalah amat penting dalam melahirkan generasi yang berakhlak, beretika serta mempunyai nilai-nilai positif sebagai seorang individu.

Menyedari fenomena penggunaan gajet kepada kanak-kanak di Malaysia, kami mengambil pendekatan untuk memberi kanak-kanak peluang memanfaatkan pengunaan gajet-gajet ini dengan menggalakkan pembudayaan ilmu. Dengan mengaplikasikan teknologi yang bersesuaian, kami akan memberi suatu pengalaman baru kepada kanak-kanak di samping menjadikan pembelajaran adalah menarik, seronok dan tidak membosankan.

Penyelesaian (Faedah dan Kelebihan)

Kami memperkenalkan MyDoa, aplikasi mobile doa harian dan bacaan asas solat untuk kanak-kanak. MyDoa dilihat mempunyai potensi berdasarkan 3 faktor yang berikut:
  • . Fenomena penggunaan gajet yang meluas di kalangan kanak-kanak di Malaysia
  • .Kesedaran ibubapa dalam memberikan pendidikan awal kepada anak-anak,terutamanya      pendidikan berkaitan agama Islam
  • . Pengaplikasian teknologi yang memberikan kelainan serta keunikan.

Melalui MyDoa, kanak-kanak akan mempunyai lebih banyak masa untuk mempelajari doa harian dan bacaan asas solat. Pendidikan secara formal yang diterima di pusat penjagaan kanak-kanak, pusat pembelajaran awal dan lain-lain adalah terhad dan menggunakan kaedah hafalan semata-mata. Selain itu, kelebihan MyDoa ialah kanak-kanak dapat melihat imej grafik secara 3D semasa pembelajaran. Ini membantu kanak-kanak untuk mengingati dan lebih memahami pembelajaran sesuatu doa harian dan bacaan semasa sesuatu pergerakan dalam solat.

Idea (Inovatif dan Kreatif)

Bagi memastikan MyDoa interaktif, efisyen dan diminati oleh target market, ia perlu memberikan sesuatu yang baru dan menarik. Untuk tujuan ini, teknologi Hologram digunakan bagi membolehkan imej 3D dipancarkan dari skrin paparan gajet. Sebagai contoh, apabila pengguna memilih untuk mempelajari bacaan dalam solat, imej karekter sedang bersolat akan dipaparkan selain audio bacaan dimainkan. Kanak-kanak tidak sekadar menghafal bacaan tersebut tetapi juga dapat melihat serta mengingati dengan jelas bila bacaan tersebut dibaca.

Selain itu, karekter khas untuk MyDoa diperkenalkan. Karekter Hadi, seorang kanak-kanak lelaki berusia 3 tahun manakala Huda ialah kanak-kanak perempuan berumur 4 tahun. Hadi/Huda akan wujud dalam paparan doa harian dan bacaan asas solat dalam MyDoa. Penciptaan karekter ini ialah strategi untuk menarik minat kanak-kanak selain menjadi branding kepada MyDoa

Potensi Pasaran dan Strategi

MyDoa akan mempunyai potensi besar untuk dipasarkan berdasarkan kandungan, kelebihan serta keunikan yang dimiliki. MyDoa disasarkan kepada kanak-kanak beragama Islam, berusia 2 hingga 7 tahun yang terdedah kepada penggunaan gajet-gajet terkini. Kami yakin menerima sambutan yang baik dari ibubapa yang komited dalam memberikan pendidikan awal kepada anak-anak mereka.

MyDoa boleh dimuaturun (download) oleh pengguna Android melalui PlayStore manakala pengguna IOS melalui  App Store. Pengguna diberi 7 hari tempoh percubaan untuk menggunakan aplikasi MyDoa secara percuma (trial version) dan caj RM350 akan dikenakan sekiranya pengguna mahu membeli langganan MyDoa bagi tempoh setahun.

Kaedah pemasaran yang pada peringkat permulaan ialah dengan menggunakan laman sosial seperti Facebook dan Instagram untuk tujuan pengiklanan dan promosi. Selain dari tidak memerlukan kos, laman sosial adalah medium yang berkesan kerana mampu untuk disebarluas dalam masa yang singkat.

Seterusnya, pengiklanan dalam majalah yang disasarkan kepada kanak-kanak turut diperlukan. Majalah Upin Ipin, Anis dan lain-lain adalah mempunyai target market yang sama dengan MyDoa. Bagi memastikan kos operasi dapat dminimakan sebanyak mungkin, MoU sebagai rakan strategik akan ditandatangani dengan pihak ini. Dengan itu, majalah-majalah tersebut akan menyediakan ruangan untuk publisiti MyDoa dan dalam masa yang sama logo mereka akan dipaparkan pada skrin permulaan aplikasi MyDoa.

Bagi pengembangan perniagaan, penjualan perbagai merchandise yang mempunyai logo MyDoa serta karekter Hadi dan Huda akan diusahakan. Selain usaha untuk menambahkan keuntungan perniagaan, ia dilihat sebagai satu cara publisiti bagi memastikan MyDoa akan kekal relevan dan berdaya saing.

Kajian Pasaran dan Saingan

Sebelum idea aplikasi MyDoa ini diketengahkan, kami telah mengkaji pasaran serta membuat analisis mengenai peluang dan ruang yang mungkin bagi merealisasikan MyDoa. Hasil dari analisis tersebut, kami mendapati terdapat beberapa aplikasi mobile bagi bacaan doa. Walaubagaimanapun, ia hanya himpunan doa dan tanpa bacaan asas solat. Manakala persembahannya adalah dalam bentuk statik, konvensional, tiada grafik, tiada audio bacaan dan semestinya tanpa penggunaan teknologi Hologram. Aplikasi-aplikasi tersebut lebih disasarkan kepada golongan dewasa yang telah mampu membaca Al-Quran.

Dengan menetapkan kanak-kanak sebagai target market, kami perlu memastikan MyDoa menarik, berwarna warni, mempunyai grafik dan audio. Seperti makluman semua, kanak-kanak pada peringkat usia awal sangat mudah untuk mengingati apa yang mereka lihat dan dengar. Sehubungan itu, selain dari memaksimakan manfaat kepada kanak-kanak – teknologi hologram akan memberikan kelainan kepada MyDoa berbanding aplikasi-aplikasi yang telah wujud dalam pasaran.

Bagi memastikan pembangunan MyDoa berjalan lancar dan mengikut perancangan, kami akan mempunyai tenaga kepakaran yang mencukupi bagi setiap proses yang diperlukan. Untuk setiap proses pembangunan, selain dari memenuhi kriteria dan keperluan yang digariskan, kakitangan diminta untuk memberi cadangan untuk menambahbaik kandungan dan penampilan MyDoa.

Model Bisnes

  • .      Segmen pelanggan

       Aplikasi MyDoa disasarkan kepada kanak-kanak beragama Islam yang berusia 2 hingga 7                tahun

  • .      Nilai produk

       Aplikasi pembelajaran doa harian dan bacaan asas solat berpaparan grafik 3D dan beraudio

  • .      Saluran

      Pengguna Android boleh memuaturun (download) dari PlayStore manakala pengguna IOS                memuaturun dari App Store

  • .      Hubungan pelanggan

     Untuk sebarang maklumat lanjut, pelanggan boleh melayari www.facebook.com/MyDoa dan             www.instagram.com/MyDoa
  
  • .      Revenue

      Kos langganan MyDoa untuk setahun ialah RM350. Selain itu, syarikat merancang untuk                  memasarkan merchandise yang berlogo MyDoa dan karekter Hadi dan Huda

  • .      Rakan perniagaan

       Bagi memula dan mengembangkan perniagaan aplikasi MyDoa ni, syarikat mendapat bantuan       geran ICON 3 dari MDeC. Sehubungan itu, Program Pembangunan Kandungan Bersepadu           (ICON) dilihat menjadi pemangkin untuk tujuan ini. Bagi tujuan publisiti pula, MoU sebagai         rakan strategik telah ditandatangani dengan Majalah Upin Ipin dan Majalah Anis.

  • .      Kegiatan utama

      Membangunkan aplikasi pendidikan kepada kanak-kanak pada peringkat awal usia. (early age)

  • .      Sumber daya utama

      Pejabat syarikat, komputer, kelengkapan dan peralatan ICT serta tenaga kepakaran untuk                  membangunkan aplikasi MyDoa ini.

  • .      Struktur kos

     Anggaran keseluruhan kos yang diperlukan untuk membangunkan aplikasi MyDoa ini untuk          keseluruhan peringkat (research, coding, prototyping, testing, Beta release) ialah berjumlah                RM300,000